Hjælp til selvhjælp

Der er mange ting du selv kan gøre for at slippe dine spændinger og smerter.

Spørg mig gerne når du får behandling og følg med her på siden.

 

Forkølet?

Man kan sagtens undgå næsespray, selvom forkølelsen har sat sig fast.

Kalenderen melder, at det officielt er vinter, og med temperaturer, der nærmer sig frysepunktet, holder vi os ikke overraskende indendøre. Men risikoen for at samle en forkølelse op på kontoret eller i toget er også større nu, og mange bliver ramt af en snotnæse.

Det er helt normalt, men derfor er det stadigvæk irriterende at gå rundt og være tilstoppet og pudse næse hver halve time.

Mange tyr til næsespray i forsøget på at lette trykket og få luft igennem, men faktisk kan du hjælpe dig selv med to simple øvelser, der ikke engang kræver en tur på apoteket.

Kropsterapi mod forkølelse – et alternativ til næsespray

I kropsterapi arbejder man med to punkter fra zoneterapi, der kan hjælpe til at udskille de affaldsstoffer, der skal ud af kroppen ved en forkølelse, og til at booste immunforsvaret, så forkølelsen ikke kommer tilbage lige med det samme.

Det ene punkt sidder ved siden af næseborene.

Hjælper du en anden, kan du bruge tommelfingrene til at massere vedkommende. Placer fingrene ved siden af det nederste af næsen og tryk. Du kan holde et fast tryk, lave små, cirkulære bevægelser eller kombinere de to muligheder. Gør du det på dig selv, er det lettere at bruge pegefingrene.

Det andet punkt sidder under trædepuden under de to yderste tæer.

Her kan du bruge tommelfingeren, uanset om du masserer dig selv eller andre. Ligesom ved næsen placerer du en finger på punktet og trykker i en fast bevægelse eller med små, cirkulære bevægelser.

Gør begge dele i cirka 30 sekunder ad gangen. Så skulle du gerne kunne mærke, at der bliver plads til at få luft igennem næsen igen. Hvis ikke det virker efter første gang, kan du gentage øvelserne 20 minutter senere.